Tünetek

0-3 éves kor között

  • Tartós táplálkozási, nyelési, szopási nehézség
  • Eltérő izomtónus (túl laza, túl feszes)
  • Megkésett, felgyorsult, eltérő mozgásfejlődés (pl.: nagyon korán elkezd járni, későn ül fel…)
  • A mozgásfejlődés egyes szakaszainak hiánya vagy felcserélődése. (pl.: előbb áll fel és utána kezd mászni)
  • Egyensúlyi gyengeség / zavar
  • Asszimmetria a test két oldalának használata között
  • Furcsa, sztereotíp mozgások (Akaratlagos, ismétlődő, de nem célszerű mozgások. Pl.: fejét sokszor, sok ideig rázza, forgatja, ugrálva közlekedik, ülve folyton hintázik…)
  • A csecsemőkori reflexek tartós fennmaradása
  • Kóros együttmozgások spontán jelentkezése
  • A finommotorika késése / éretlensége
  • A beszédmotorika beindulásának késése
  • A szem-kéz koordináció hiánya, eltérései
  • A motoros (mozgásos) játékok hiánya, rövidsége
  • A mozgásutánzás megjelenésének késése / eltérése / hiánya
  • Alvászavar (elalvás, átalvás nehézségei)
  • Az észlelési funkciók gyengesége / lassúsága
  • A környezetből vagy a saját testből származó ingerek feldolgozásának, értelmezésének késése, gyengesége
  • A figyelem rövidsége, gyengesége, elterelhetősége
  • Beszédértési problémák
  • A kommunikációs igény kialakulásának késése / eltérése
  • Megkésett beszédfejlődés
  • Nehezen motiválható
  • Önmaga ellen fordul (pl.: üti magát, ha szerinte valamit rosszul csinál)
  • Az ok-okozati gondolkodás megjelenésének késése
  • A szerepjáték megjelenésének hiánya (babázás, boltos, orvosos játék…)

3-7 éves kor között

  • Mozgáskoordináció gyengesége
  • Pontatlan mozgás-kivitelezés
  • Nehezen tanul új mozgásformákat (pl.:úszás, biciklizés)
  • Lassú mozgástempó
  • Erőadagolási problémák
  • Ügyetlenség
  • Iránytévesztés, tájékozódási zavar
  • Grafomotorika gyengesége (rajz, íráskészség)
  • Akadályozott beszédfejlődés
  • Hiperaktivitás
  • Túlzott passzivitás (nem bevonható a tevékenységekbe)
  • Gyenge mozgáskontroll
  • A veszélyérzet túlzott vagy csökkent
  • Emlékezeti gyengeség
  • Nem tud egyszerre több dolgot csinálni (pl.: enni és figyelni a beszélgetésre), mivel bizonyos mozgások nem automatizálódtak nála
  • Belátáson, tapasztalaton alapuló gondolkodás megjelenésének késése, lassúsága
  • Testrészek ismeretének, a térbeli tájékozódásnak, jobb-bal kéz dominanciájának gyengesége
  • Diszlexia, diszkalkúlia veszélyeztetettség
  • Szorongás, depresszió, fóbiák
  • Szobatisztaság késése

7-11 éves kor között

  • Írásmozgás éretlensége, gyengesége
  • Mozgások, sportági alaptechnikák elsajátításának nehézségei
  • Tanulási zavarok (írás, olvasás, számolás terén)
  • Lassú, nehézkes tanulási tempó
  • Nehezen érti meg és fogadja el a szabályokat
  • Kiszáll a feladathelyzetből
  • Gyenge viselkedéskontroll

„Áldozat”, „bohóc” vagy „agresszor” szerep

Scroll to Top