Tünetek
0-3 éves kor között
- Tartós táplálkozási, nyelési, szopási nehézség
- Eltérő izomtónus (túl laza, túl feszes)
- Megkésett, felgyorsult, eltérő mozgásfejlődés (pl.: nagyon korán elkezd járni, későn ül fel…)
- A mozgásfejlődés egyes szakaszainak hiánya vagy felcserélődése. (pl.: előbb áll fel és utána kezd mászni)
- Egyensúlyi gyengeség / zavar
- Asszimmetria a test két oldalának használata között
- Furcsa, sztereotíp mozgások (Akaratlagos, ismétlődő, de nem célszerű mozgások. Pl.: fejét sokszor, sok ideig rázza, forgatja, ugrálva közlekedik, ülve folyton hintázik…)
- A csecsemőkori reflexek tartós fennmaradása
- Kóros együttmozgások spontán jelentkezése
- A finommotorika késése / éretlensége
- A beszédmotorika beindulásának késése
- A szem-kéz koordináció hiánya, eltérései
- A motoros (mozgásos) játékok hiánya, rövidsége
- A mozgásutánzás megjelenésének késése / eltérése / hiánya
- Alvászavar (elalvás, átalvás nehézségei)
- Az észlelési funkciók gyengesége / lassúsága
- A környezetből vagy a saját testből származó ingerek feldolgozásának, értelmezésének késése, gyengesége
- A figyelem rövidsége, gyengesége, elterelhetősége
- Beszédértési problémák
- A kommunikációs igény kialakulásának késése / eltérése
- Megkésett beszédfejlődés
- Nehezen motiválható
- Önmaga ellen fordul (pl.: üti magát, ha szerinte valamit rosszul csinál)
- Az ok-okozati gondolkodás megjelenésének késése
- A szerepjáték megjelenésének hiánya (babázás, boltos, orvosos játék…)
3-7 éves kor között
- Mozgáskoordináció gyengesége
- Pontatlan mozgás-kivitelezés
- Nehezen tanul új mozgásformákat (pl.:úszás, biciklizés)
- Lassú mozgástempó
- Erőadagolási problémák
- Ügyetlenség
- Iránytévesztés, tájékozódási zavar
- Grafomotorika gyengesége (rajz, íráskészség)
- Akadályozott beszédfejlődés
- Hiperaktivitás
- Túlzott passzivitás (nem bevonható a tevékenységekbe)
- Gyenge mozgáskontroll
- A veszélyérzet túlzott vagy csökkent
- Emlékezeti gyengeség
- Nem tud egyszerre több dolgot csinálni (pl.: enni és figyelni a beszélgetésre), mivel bizonyos mozgások nem automatizálódtak nála
- Belátáson, tapasztalaton alapuló gondolkodás megjelenésének késése, lassúsága
- Testrészek ismeretének, a térbeli tájékozódásnak, jobb-bal kéz dominanciájának gyengesége
- Diszlexia, diszkalkúlia veszélyeztetettség
- Szorongás, depresszió, fóbiák
- Szobatisztaság késése
7-11 éves kor között
- Írásmozgás éretlensége, gyengesége
- Mozgások, sportági alaptechnikák elsajátításának nehézségei
- Tanulási zavarok (írás, olvasás, számolás terén)
- Lassú, nehézkes tanulási tempó
- Nehezen érti meg és fogadja el a szabályokat
- Kiszáll a feladathelyzetből
- Gyenge viselkedéskontroll
„Áldozat”, „bohóc” vagy „agresszor” szerep


